Lengőmotor

Lengőmotor A lengőmotor (forgató henger) nyomófolyadék hatására – típustól és kiviteltől függően – forgató meghajtó mozgást végez az egyik tengelyvégen. E mozgás szögét rögzített és állítható ütközők határolják be. Tulajdonképpen a lengőmotor korlátozott szögelfordulású hidromotor.
Felhasználási területük viszonylag korlátozott.
Kompakt és robosztus felépítésük, valamint nagy forgatónyomatékok átvitelére való alkalmasságuk alkalmazhatóvá teszi ezeket igen durva üzemi körülmények között is, sőt elsősorban erre készülnek.

Csoportosítás kialakítás szerint

Lengőmotor alkalmazási példák

Manipulátor Adagolás Szerszámváltó Anyagmozgatás Hajlítás Üstbuktatás
Lengőmotor alkalmazása manipulátornál Lengőmotor alkalmazása adagolásnál Lengőmotor alkalmazása szerszámváltónál Lengőmotor alkalmazása anyagmozgatásnál Lengőmotor alkalmazása hajlításnál Lengőmotor alkalmazása üsbuktatásnál


Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra

Szárnylapátos lengőmotor

Szárnylapátos lengőmotor kettős szárnylapát-terheléssel Szárnylapátos lengőmotor Szárnylapátos lengőmotor egyszeres szárnylapát-terheléssel A szárnylapátos lengőmotorban a tengellyel elforduló lapát(ok) két vagy több munkateret képeznek. A házhoz kötött ütköző elválasztja egymástól a különböző nyomású munkatereket, továbbá lehatárolja a tengely szögelfordulási tartományát. Több lapát alkalmazásával csökken a tengely legnagyobb szögelfordulása, és nő a kifejthető nyomaték.
A szárnylapátos lengőmotor legnagyobb előnye a viszonylag egyszerű kialakítás. A szárnylapáttal, szárnylapátokkal ellátott, centrálisan csapágyazott meghajtó tengelyt kerek ház veszi körül, mely egyszerűen gyártható a lengőmotorhoz. Jelentősebb probléma a tömítettség megvalósítása.




Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra

Poligontengelyes lengőmotor

Poligontengelyes lengőmotor A menetes orsó–anya (vagy poligon tengely) mozgás-átalakítóval működő poligontengelyes lengőmotor ugyancsak a kettős működésű munkahengerek szerint van kialakítva.
A meredek emelkedésű, speciális menetprofil (poligon kapcsolat) gyártás és tömítettség szempontjából egyaránt nehézséget okoz.
A munkahenger dugattyú elfordulását a vezetőrúd akadályozza meg, ezért a dugattyú elmozdulásakor a dugattyúrúd elfordul.
Előnye, hogy több teljes körülfordulás megvalósítható. A dugattyú véghelyzetekben fékezhető. Mechanikai hatásfoka a többi változathoz képest a meneteken fellépő súrlódás miatt kedvezőtlenebb.


Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra

Párhuzamdugattyús lengőmotor

Párhuzamdugattyús lengőmotor Párhuzamdugattyús lengőmotornál felváltva két, egymással párhuzamosan mozgó dugattyút terhel nyomófolyadék. A lengőmotorban így keletkező felületi erőt dugattyúrudak viszik át a meghajtó tengelyre egy himbán keresztül.
Párhuzamdugattyús lengőmotor max. 100°-os lengésszögre képes.





Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra

Tolódugattyús lengőhajtás forgattyús hajtóművel

Tolódugattyús lengőmotor forgattyús hajtóművel A tolódugattyús lengőhajtás forgattyús hajtóművel kialakított lengőmotor felépítése egy – kilépő dugattyúvég nélküli – kettős működésű (differenciál munkahenger), mindkét irányban azonosan működő hengeréhez hasonlít.
A dugattyú forgattyús hajtóművön keresztül csőtengelyt hajt, amely leadja a nyomatékot. A dugattyú, a hajtórúd és a forgattyú szűk házban helyezkedik el, melyet karimák tartanak össze, és ez veszi fel az egyes mozgáselemeket. Ezek a lengőmotorok max. 180°-os lengésszögre képesek.


Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra

Fogasléces tolódugattyús lengőhajtás

Fogasléces tolódugattyús lengőhajtás Fogaskerék-fogasléc kapcsolattal működő motor is a kettős működésű munkahenger elvén működik.
Kétdugattyús munkahenger fogaslécként kialakított középső szára a kihajtó fogaskerékkel kapcsolódik. A dugattyú egyenes-vonalú mozgását a fogaslécként kialakított dugattyúrúdhoz kapcsolódó fogaskerék alakítja át alternatív szögelfordulássá.
Ha az egyik dugattyúoldalra nyomás hat, elmozdul a dugattyú, és forgatja a kihajtó fogaskereket, ill. tengelyt. Löketvégeken a dugattyúk a munkahengerekhez hasonlóan fékezhetők.
Előnye, hogy többször 360°-os elfordulásra képes, de több fordulat esetén masszív fogaslécre, vagy a léc megtámasztására van szükség.
Leggyakoribb alkalmazása a járműre szerelt teheremelő daruk (autódaruk) forgatóműveiként.


Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra