![]() Felhasználási területük viszonylag korlátozott. Kompakt és robosztus felépítésük, valamint nagy forgatónyomatékok átvitelére való alkalmasságuk alkalmazhatóvá teszi ezeket igen durva üzemi körülmények között is, sőt elsősorban erre készülnek. Csoportosítás kialakítás szerint
Lengőmotor alkalmazási példák
![]() Szárnylapátos lengőmotor![]() ![]() ![]() ![]() A szárnylapátos lengőmotor legnagyobb előnye a viszonylag egyszerű kialakítás. A szárnylapáttal, szárnylapátokkal ellátott, centrálisan csapágyazott meghajtó tengelyt kerek ház veszi körül, mely egyszerűen gyártható a lengőmotorhoz. Jelentősebb probléma a tömítettség megvalósítása. ![]() Poligontengelyes lengőmotor![]() ![]() A meredek emelkedésű, speciális menetprofil (poligon kapcsolat) gyártás és tömítettség szempontjából egyaránt nehézséget okoz. A munkahenger dugattyú elfordulását a vezetőrúd akadályozza meg, ezért a dugattyú elmozdulásakor a dugattyúrúd elfordul. Előnye, hogy több teljes körülfordulás megvalósítható. A dugattyú véghelyzetekben fékezhető. Mechanikai hatásfoka a többi változathoz képest a meneteken fellépő súrlódás miatt kedvezőtlenebb. ![]() Párhuzamdugattyús lengőmotor![]() ![]() Párhuzamdugattyús lengőmotor max. 100°-os lengésszögre képes. ![]() Tolódugattyús lengőhajtás forgattyús hajtóművel![]() ![]() A dugattyú forgattyús hajtóművön keresztül csőtengelyt hajt, amely leadja a nyomatékot. A dugattyú, a hajtórúd és a forgattyú szűk házban helyezkedik el, melyet karimák tartanak össze, és ez veszi fel az egyes mozgáselemeket. Ezek a lengőmotorok max. 180°-os lengésszögre képesek. ![]() Fogasléces tolódugattyús lengőhajtás![]() ![]() Kétdugattyús munkahenger fogaslécként kialakított középső szára a kihajtó fogaskerékkel kapcsolódik. A dugattyú egyenes-vonalú mozgását a fogaslécként kialakított dugattyúrúdhoz kapcsolódó fogaskerék alakítja át alternatív szögelfordulássá. Ha az egyik dugattyúoldalra nyomás hat, elmozdul a dugattyú, és forgatja a kihajtó fogaskereket, ill. tengelyt. Löketvégeken a dugattyúk a munkahengerekhez hasonlóan fékezhetők. Előnye, hogy többször 360°-os elfordulásra képes, de több fordulat esetén masszív fogaslécre, vagy a léc megtámasztására van szükség. Leggyakoribb alkalmazása a járműre szerelt teheremelő daruk (autódaruk) forgatóműveiként. ![]() |