Mobil berendezés szelepe

Mobil berendezéseknél követelmény lehet, hogy az irányító készülékek terjedelme minimális legyen. Ezt rétegelt összeépítéssel vagy közös házzal lehet legjobban kielégíteni. Többtolattyús kombinált útváltóban a szelepek egymás mellett helyezkednek el, és egységes tömböt alkotnak. Rendszerint hat-utas útváltók.
Tolattyúk száma egytől tízig változik. A tömbön belül az útváltók mellett sokszor az egyéb irányítóelemek is megtalálhatók.
Az alkalmazott „ablakos” tolattyúk lehetőséget adnak nem csak út-, hanem áramirányításra is, valamint a munkavégző eszközök lassú indítására és leállítására. Viszonylag nagy tolattyú-út jellemzi őket. Kiegészíthetők egyéb irányító elemekkel is (primer és/vagy szekunder nyomáshatároló, utánszívó stb.).
Rétegelhető, kézi útváltó (mobil blokk) metszete

Rétegelhető, kézi útváltó (mobil blokk) metszete Az útváltó elemek párhuzamos, soros, ill. tandem (vegyes) kapcsolattal építhetők.
Mobil berendezés szelepeknél alkalmazott kapcsolások: párhuzamos, soros és tandem
  • Párhuzamos kapcsolás esetén minden végrehajtó szerv egyidejűen működtethető azonos nyomással.
  • Soros kapcsolású útváltókkal a végrehajtó szervek egymást működtetik. A terhelések hatásai összegződnek, ezért csak annyi munkahenger (motor) működtethető egyidejűen, amennyit a szivattyú nyomása megenged. Munkahengerek működtetésekor ügyelni kell arra, hogy dugattyúrúd-oldali betáplálás esetén a sebesség a felületarány szerint alakul.
  • Tandem kapcsolásban minden végrehajtó szerv csak külön-külön működtethető.

Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra