Csapos útváltó

A különböző kivitelű elzárócsapokat a hidraulika vezetékekben a térfogatáram elzárására vagy elterelésére használják. A csapos útváltó (elzárócsap, gömbcsap) fojtásként való felhasználásra azonban nem alkalmas, ezért mindig teljesen nyitva vagy teljesen zárva kell lennie. Két-, három- vagy négyutas kivitelben fordulnak elő.
A forgó tolattyús, azaz csapos útváltó zárófelülete tengely körül forog, s a különböző pozíciókat annak diszkrét szöghelyzeteiben biztosítja.
Csapos útváltó: golyóscsap metszet

1. golyó
2. tömítés
3. kapcsoló orsó
4. kapcsolókar
5. ütközőcsap
6. ütköző tárcsa









A golyóscsapokat többnyire az úszó golyó elve szerint tervezik. Ez azt jelenti, hogy az (1) golyó (2) előfeszített tömítések között szabadon siklik. A közeg a golyót mindig a nyomást határoló tömítéshez nyomja. Ezáltal olyan nyomóerő keletkezik, amely a csap tartós tömítettségét elősegíti. A kapcsológolyót egy hermetikusan tömített (3) kapcsoló orsó működteti, melynek négylapú kinyílására egy (4) kapcsolókart erősítettek. Ez 45°-onként áthelyezhető. Az ütközőcsap (5) és a (6) ütköző tárcsa rögzíti a kapcsolási helyzetet.
A helyzet kijelzésére a kapcsolótengelybe egy horony van bemarva.
A golyóscsapok alkalmazási területe széles és csaknem minden iparágban használják. Mindenekelőtt kompakt építési módjukkal, könnyű kapcsolhatóságukkal (nagy nyomásokon is), csekély átkapcsolási erejükkel, teljes kört alkotó átbocsátó keresztmetszetükkel és könnyen cserélhető tömítéseikkel tűnnek ki. Alkalmasak nagy és pulzáló nyomásokra és résolajmentes tömítésre. A hidraulikus rendszerekben ritkán alkalmazzák. Ennek oka részben a nagyobb működtetőerő igény, részben az általánosnak tekinthető személyi működtetés.

Tovább a Hidraulika kereskedelem oldalra