![]() ![]() Közvetlen vezérlésű nyomáshatároló szelepMinden nyomáshatároló szelep alapelve, hogy a belépő nyomást egy erővel terhelt felületre vezetik.A belépő nyomás hidraulikus erővel terheli a kúpot, ill. a vezérlőtolattyú alsó homlokfelületét. Az előfeszített rugó FF ereje a zárás irányába hat. A rugótér a tartály felé tehermentesítve van. Mindaddig, amíg a rugóerő nagyobb a nyomóerőnél, a záróelem az üléken marad. Ha a nyomóerő meghaladja a rugóerőt, a záró test elmozdul a rugó irányába, és nyitja az összeköttetést. A felesleges folyadék visszafolyik a tartályba. A folyadéknak a nyomásszelepen keresztül történő lefolyásakor a hidraulikus energia hővé alakul át. Azokat a nyomáshatároló szelepeket, melyekben a záróelem egyszerre látja el a szabályozó (résképző) és a mérőtag feladatát, közvetlen vezérlésű nyomáshatárolóknak nevezik. ![]()
![]() ![]() Elővezérelt nyomáshatároló szelepA közvetlen vezérlésű szelepek készítésének lehetőségeit nagy térfogatáram esetén a szabályozórugó helyigénye korlátozza. A nagyobb térfogatáram nagyobb ülék-, ill. tolattyúátmérőt követel. Ahhoz, hogy nagy térfogatáram esetén a beépítési méretek ésszerű határok között tarthatók legyenek, valamint a nyomáshatárolók statikus jelleggörbéjének a javítása miatt alakították ki az elővezérelt nyomáshatároló szelepeket. Ezeknél a nyomáshatárolóknál mérőtagként egy kis felületű, közvetlen vezérlésű ülékes szelep szerepel, és ez vezérli a nagyméretű főszelepet. Ebből származik az elővezérelt nyomáshatároló szelep elnevezés. ![]() rajzjele: ![]() részletes rajzjele: ![]() A vezérlőolaj-áram a (3) főtolattyú rugóval terhelt oldalán most a (7) vezérlővezetéken, a (11) fúvóka-furaton és a (8) gömbön keresztül jut el a (12) rugótérbe. Innen a (13) vezérlővezetéken belső úton vagy a (14) oldalsó vezérlő-vezetéken külső úton jut nyomásmentesen a tartályba. A (4) és (5) fúvókák miatt a (3) főtolattyú rugóterében nyomásesés alakul ki, kisebb lesz a nyomás, mint a P-csatornánál levő homlokfelületen. Ennek következtében a főszelepre ható záró erők kisebbek lesznek, mint a nyitóerő, a főszelep felemelkedik, és létrejön az összeköttetés az P-csatornától a T-csatorna felé. A térfogatáram most a beállított üzemi nyomás megtartásával áramlik az P-csatornából a T-csatornába. Ha az elővezérlő lezár a nyomás csökkenése miatt, a fúvókák hatása megszűnik (nincs áramlás), a nyomás a főszelep két oldalán kiegyenlítődik, a főszelep lezár, (a záró erő nagyobb, mint a nyitóerő). A P – T kapcsolat megszűnik. A (15) „X" csatlakozáson keresztül a nyomáshatároló szelep tehermentesíthető, vagy kisebb nyomásra kapcsolható (második nyomásfokozat). A (14) csatlakozáson keresztül – (13) zárt furat mellett – a vezérlőolaj külön (külső úton) elvezethető a tartályba. Ezáltal megelőzhetők a nyomásvisszahatások a T-csatornából, amelyek kihatnak a beállított nyomásra. ![]() |